پمپ سیرکولاتور چیست و انواع آن
نوشته شده توسط : mahsa

شاید خیلی ها بر این باورند که تنها کاربرد پمپ در پمپ بنزین و خدمات مربوط به باد کردن انواع لاستیک و چرخ است. اما پمپ ها انواع مختلفی دارند و هر کدام ویژگی ها و کاربردهای متفاوتی دارند.

 

اما یکی از رایج ترین پمپ هایی که در صنایع بسیار مورد استفاده قرار می گیرد، پمپ سیرکولاتور است. به طور کلی Circula به معنای چرخاندن است. بنابراین طبیعی است که پمپ سیرکولاتور وظیفه گردش سیال (آب گرم یا سرد) را در سیستم های مختلف مانند سیستم گرمایش مرکزی ساختمان یا سیستم تهویه مطبوع نیز بر عهده دارد.

 

در این مقاله با پمپ سیرکولاتور به عنوان یکی از پمپ هایی که اغلب در صنایع مورد استفاده قرار می گیرد بیشتر آشنا می شویم. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد پمپ سیرکولاتور، انواع و ویژگی های این پمپ و کاربردهای آن و همچنین راهنمای خرید بهترین و مناسب ترین این پمپ برای استفاده مورد نظر خود، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

 

پمپ سیرکولاتور چیست؟

 

 

پمپی است که برای گردش سیال در یک سیکل بسته استفاده می شود. این پمپ زیر مجموعه پمپ های گریز از مرکز است که سیالات را تا دمای 100-130 درجه سانتیگراد پمپاژ می کند. این الکتروپمپ ها اغلب برای تامین آب گرم در سیستم های گرمایش مرکزی و منطقه ای و گردش آب گرم در سیستم های آب گرم خانگی مانند مدار آب گرم گرمایش یا گردش آب استفاده می شوند.

 

بدنه پمپ های سیرکولاتور خطی عموماً از چدن یا فولاد ساخته می شود. ملخ آنها نیز از فولاد، چدن و برنج ساخته شده است. لازم به ذکر است که هر نوع این پمپ بسته به بدنه و پروانه برای مصارف و مصارف خاصی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

پمپ های سیرکولاتور بسیار بی صدا کار می کنند و دور موتور آنها بین 1500 تا 3000 دور در دقیقه است.این پمپ مکش منفی ندارد، مصرف انرژی آن بهینه است و در دسته بندی A و B قرار می گیرد.

 

پمپ های سیرکولاسیون به راحتی نصب می شوند و هزینه تعمیر و نگهداری پایینی دارند و تنوع مدل و سایز در آنها بسیار زیاد است.این پمپ را با نام های پمپ آب گردشی، پمپ آب گرم، پمپ خطی و پمپ گردشی نیز شناخته می شود.

 

انواع پمپ سیرکولاتور چیست؟

 

 

پمپ های سیرکولاتور در انواع زیر موجود هستند:

پمپ آب گرم: هنگامی که از مبدل حرارتی یا منبع آب گرم ایستاده برای تامین آب گرم استفاده می شود، باید از پمپ آب گرم برای گردش آب گرم برای گرمایش استفاده شود.

پمپ برگشت آب گرم: این پمپ با چرخاندن آب گرم در داخل لوله ها و مخزن آب گرم کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که آب گرم همیشه در نزدیکترین نقطه در دسترس است.

پمپ گردش آب گرمایشی: از این پمپ ها در مواقعی استفاده می شود که به گردش آب گرم در سیستم گرمایش مرکزی و منطقه ای و یا گردش آب در سیستم آب گرم خانگی نیاز داشته باشیم.

پمپ مناسب برای ساختمان های کوچک و متوسط در انواع خطی و زمینی و 1450 دور موجود می باشد. البته این پمپ ها نسبت به پمپ های مشابه خود قدرت کمتری در تامین آب دارند. علاوه بر این پمپ های سیرکولاتور در انواع با کوپلینگ یا میانی، واتترم یا موتور خشک و بدون واسطه موجود می باشند.

 

ساختار و قطعات پمپ سیرکولاتور

پمپ زمین سیرکولاتور

 

این پمپ از قسمت های زیر تشکیل شده است:

 

- الکتروموتور

- بلبرینگ

- چرخ پره یا پروانه

- مهر

- چاه فاضلاب

- دهانه مکش

- موتور

- دینام

- واسطه

- واسطه تحول

- شفت (یا شفت یا محور)

- جفت

کاربرد پمپ سیرکولاتور چیست؟

پمپ-سیرکولاتورپمپ‌های سیرکولاتور بسته به نوع و جنس‌شان کاربرد‌های متفاوتی دارند. به‌عنوان مثال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

گردش آب گرم و آب سرد در دمای 10- تا 130 درجه سانتیگراد توسط پمپ سیرکولاسیون انجام می شود.

پمپ برای گردش آب سرد و گرم در سیستم تهویه مطبوع، رادیاتورها، سیستم گرمایش از کف و همچنین سیستم گرمایش آب استفاده می شود.

پمپ سیرکولاتور خطی با بدنه و پروانه فولادی برای جابجایی انواع سیالات شیمیایی و صنعتی و سیستم های شستشو در صنعت استفاده می شود.

پمپ گردشی برای گردش آب گرم برای نصب و سیستم های تهویه مطبوع استفاده می شود.

استفاده از پمپ های سیرکولاتور مختلف را می توان در سیستم های شستشوی صنعتی، سیستم های گرمایش خانگی، سیستم های سرمایشی منزل، سیستم های گرمایش صنعتی و سرمایش صنعتی یافت.

پمپ یکی از پرکاربردترین و پرطرفدارترین پمپ ها در صنعت تاسیسات می باشد.

پمپ آب گردشی وظیفه گردش آب تا دمای 140 درجه سانتیگراد در سیستم های گرمایشی و حرارت مرکزی را بر عهده دارد.

انتقال آب از سیستم گرمایش مرکزی و تهویه مطبوع در موارد کاربری اداری، تجاری و صنعتی به کمک پمپ انجام می شود.

از این پمپ ها در استخرها، پکیج ها و بخاری ها نیز استفاده می شود.

راهنمای انتخاب پمپ سیرکولاتور

قبل از انتخاب و خرید پمپ باید به سوالات زیر پاسخ دهید:

 

آیا به پمپ خطی نیاز دارید یا پمپ زمینی برای شما مناسب تر است؟

به چه نوع اتصالی نیاز دارید؟ اتصال دنده یا اتصال فلنج؟

میزان سر و جریان آب در گردش مورد نیاز سیستم برای ساختمان شما چقدر است؟

با توجه به ساختمان خود به چه نوع موتوری نیاز دارید؟

قدرت و سرعت موتور پمپ چقدر باید باشد؟

سطح آب پمپ چقدر باید باشد؟

قطر دهانه لوله های ورودی و خروجی پمپ سیرکولاسیون چقدر است؟

کدام مارک و مدل پمپ مناسب تر است؟

 

برای اطلاعات بیشتر با کارشناسان فروشگاهی اینترنتی هوایش تماس بگیرید

 




:: بازدید از این مطلب : 41
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 8 بهمن 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: